Showing posts with label puutarhatonttu. Show all posts
Showing posts with label puutarhatonttu. Show all posts
Miksi floristi?

Jokaisella meistä on ollut lapsuuden haaveammatti. Varaston kätköistä löysin muutaman ala-aste- aikaisen kaverikirjani. Jokaisessa luki suosikkiammattini kohdalla: tarjoilija. (Nyt tarjoilijat älkää vetäkö hernettä nenään tarjottimeltanne.) Repesin nauruun, koska luulin että siellä olisi jotain suureellisempaa: eläinlääkäri, pop-tähti tai vähintään prinsessa.

Tarjoilijaa minusta ei kuitenkaan tullut, ja yläasteella olin vielä aivan varma, että minusta tulisi äitini jalanjäljissä verhoilija. Ompeluharrastus jäi taka-alalle kun ysiluokalla ei muodostunut tekstiilikäsityön ryhmää. Kun opon kanssa juttelimme, mihin haluaisin opiskelemaan peruskoulun jälkeen. Vastasin hämilläni etten tiedä. Päätin pitää välivuoden. Oponi oli suoraansanottuna kauhuissaan. Hän sanoi etten saisi opiskelumotivaatiota takaisin vuoden lorvimisen jälkeen. Toisin kuitenkin kävi. (Terveisiä vaan opolle.)


Mutta mikä sai minut lähtemään puutarhurin tielle, aina floristiksi asti? Äitini kertoi minulle tositarinan, kun minä ja siskoni olimme olleet vielä pikkutyttöjä. Isosiskon Topi- marsu oli kuollut, ja piti järjestää hautajaiset. Kun muut veisasivat virsiä itkua pidellen, minä olin riemuinnut: ”Jee kukkia! Poimitaan kukkia haudalle!” Liekkö jo silloin piilevä kukkakauppias nostanut päätään? – Tuskin kuitenkaan.

Ihan tosissaan: ajatus floristin ammatista oli jäänyt mieleen kytemään yläasteen TET-jaksoista. Tein hieman taustatutkimuksia: puutarhurin tutkinto pohjalla olisi hyvä jatkaa floristiksi. Joten hain alan kouluun. Puutarhurin opinnot tempasivatkin minut mukanaan kasvien ihmeelliseen maailmaan. Valmistumisen lähestyessä olin yhä varmempi, että haluan erikoistua floristiikkaan. Ja näin teinkin. Kuten vanhassa kiinalaisessa sananlaskussa sanotaan: "Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi". Oma lisäykseni; "...mutta ei floristin paperitkaan pahitteeksi ole."
Kukkakaupassa eletään sesongista sesonkiin. Tavallaan tämä sesonkipainoitteisuus on yksi alamme voimavaroista. Juuri kun olit korviasi myöten täynnä joulua; punaista ja valkoista, punaista ja valkoista ja vielä vähän punaista... Punaisen ajatteleminenkin alkoi näyttää punaista –onkin aika siirtyä seuraavaan sesonkiin. Innostut kevään uusista tuulista ja pysyt motivoituneena. Ajan tasalla oleva kauppa poistaa näyteikkunasta heti menneen kauden lumet ja laittaa esille seuraavaa sesonkia. 

The flower shops are going through the season to season. I think this season-highlight is one of our resources. Just when you were head over heels on Christmas; red and white, red and white and a little more red... You start seeing red -it's time to move on to the next season. You get inspired by the new spring breezes and stay motivated. Updated flower shop puts up the following season on time to the shop windows.

Tulppaanisesonki on nyt parhaimmillaan.
Tulip season is at its best now.


Nyt eletään sipulikukkien aikaa. Tulppaanit hurmaavat eri väreissään ja muodoissaan. Pääsiäistä kohden tulevat pirteät narsissit. Unohtamatta herkkiä lumikelloja ja helmililjoja. Kevätsesonki onkin suosikkiaikaani kukkakaupassa. Talven taittuessa luonto alkaa heräillä, ja herättää samalla talviunilta viherpeukalot ja muut puutarhatontut. Vihdoin kaikki ovat yhtä innoissaan kasveista kuin minäkin!

Now we live the bulbs time. Tulips charms with their colours and different forms. Lively Daffodils will come closer to Easter. Not forgetting delicate Snowdrops and Grape Hyacinth. When winter is given up the nature starts to wake up, and awakens the green thumbs and other garden gnomes from their hibernation. Finally, all are equally excited about the plants like I do!
OlderStories Home